Τμήμα Κωπηλασίας

Η Ιστορία της κωπηλασίας
Παρόλο που η κωπηλασία έχει τις ρίζες στα βάθη της αρχαιότητας και πιο συγκεκριμένα στις παραποτάμιες περιοχές της αρχαίας Αιγύπτου, πρωτοεμφανίστηκε ως επίσημο αγωνιστικό άθλημα στη Βρετανία, το 1716, όπου αποτέλεσε ένα από τα αγαπημένα αθλήματα στους πανεπιστημιακούς κύκλους.
Το 1829 πραγματοποιήθηκε η πρώτη μεγάλη λεμβοδρομία ανάμεσα στα πανεπιστήμια του Κέιμπριτζ και της Οξφόρδης.
Παρόλο που η κωπηλασία ήταν ένα από τα πλέον αγαπημένα αθλήματα του Γάλλου Βαρόνου Πιερ Ντε Κουμπερτέν (ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε και οραματίστηκε την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων), δυστυχώς δεν συμπεριλήφθηκε από την αρχή στο επίσημο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896. Ο λόγος για την απόρριψη ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν εκείνες τις μέρες στον Πειραιά.
Έτσι λοιπόν η κωπηλασία αναβλήθηκε μέχρι τους Ολυμπιακούς του 1900 στο Παρίσι. Από τότε ήταν ένα αγώνισμα για άνδρες, ενώ η κωπηλασία των γυναικών πρωτοκαθιερώθηκε το 1976 στο Μόντρεαλ.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η Διεθνής Κωπηλατική Ομοσπονδία (Federation Internationale des Societes d’Aviron - FISA), η οποία ιδρύθηκε το 1892, είναι η αρχαιότερη διεθνής Αθλητική Ομοσπονδία στο Ολυμπιακό κίνημα.
Η Ελληνική Ομοσπονδία Φιλάθλων Ναυτικών Σωματείων (ΕΚΟΦΝΣ) ιδρύθηκε το 1927, ενώ οι πρώτοι πανελλήνιοι αγώνες διεξήχθησαν το 1906. Ωστόσο, το ελληνικό σωματείο ήταν ο Όμιλος Ερετών στον Πειραιά, που ιδρύθηκε το 1885.  
Τα πρώτα κωπηλατικά σκάφη ήταν ξύλινα, ενώ σήμερα χρησιμοποιούνται ανθεκτικότερα που τηρούν όλους τους κανόνες παθητικής ασφάλειας και είναι κατασκευασμένα από fiberglass (ανθρακονήματα).
Ως προς τις διαστάσεις τους, τα σύγχρονα σκάφη ποικίλουν σε φάρδος που κυμαίνεται από 59,7 έως 62,2 εκατοστά, ενώ σε μήκος ξεκινούν από 8,2 μέτρα και καταλήγουν 19,9 μέτρα.
Τέλος, σε ότι αφορά το βάρος τους, ξεκινά από 14 κιλά και φθάνει έως και 96 κιλά.

Η περιγραφή του αθλήματος
Στη Κωπηλασία θα διακρίνουμε δύο είδη σκαφών:
·          Τα σκάφη τύπου Skif όπου οι κωπηλάτες κρατούν τα κουπιά με τα δύο χέρια,
·          Τα σκάφη όπου οι κωπηλάτες κρατούν από ένα κουπί ο καθένας
Στα σκάφη τύπου Skif  θα διακρίνουμε το αγώνισμα του απλού, του διπλού και του τετραπλού με πλήρωμα που αποτελείται από έναν, δύο, ή και τέσσερις κωπηλάτες αντίστοιχα.
Στη δεύτερη κατηγορία διεξάγονται τα αγωνίσματα της δίκωπου με δύο κωπηλάτες στα οποία δεν υπάρχει πηδαλιούχος, τα αγωνίσματα της τετρακώπου με έναν πηδαλιούχο και με πλήρωμα τέσσερις κωπηλάτες καθώς επίσης και της οκτακώπου με πλήρωμα οκτώ αθλητών.

Οι Κανονισμοί της Κωπηλασίας
Η Κωπηλασία διεξάγεται συνήθως σε μια υγρή αγωνιστική απόσταση που καλύπτει απόσταση 2.000 μέτρα, και ολοκληρώνεται σε έξι αγωνιστικές διαδρομές.
Οι νικητές ανακηρύσσονται ύστερα από μια διακασία προκριματικών, επαναληπτικών, ημιτελικών και τελικών γύρων. Ανάλογα με τον αριθμό των πληρωμάτων που συμμετέχουν σε κάθε αγώνισμα εξαρτάται και ο συνολικός αριθμός, καθώς επίσης και η διάρκεια των αγωνιστικών φάσεων του αθλήματος.
Ωστόσο, στον μεγάλο τελικό επιλέγονται για να τρέξουν τα έξι καλύτερα πληρώματα που έχουν προκριθεί από τους προηγούμενους, ενώ τα αμέσως έξι επόμενα θα συμμετάσχουν στο μικρό τελικό. 




Έφορος: Αθανάσιος Τζιώτας